lauantai 14. kesäkuuta 2008

Götheborg laivaa katsomassa



Ei liity taaskaan mitenkään elokuviin, DVD:n tai edes HD:een. Pahoitteluni herkkäsieluisille.

Laivaa piti käydä katsomassa oikein Suomenlinnassa, kun moisella pelillä oli aikoinaan uskallettu jopa Kiinaan asti, tarkemmin oppium-sodistakin tunnettuun Guangzhoun (kantonina tunnettuna näin meillä suomessa usein) kaupunkiin.



Ostindiefararen Götheborg
on replika eli tarkka kopio Itä-Intian kauppalaivasta, joka ajoi karille ja upposi Hunnebådanilla, Göteborgin sataman suulla vuonna 1745. Aasian purjehdukselta palaamassa olleen aluksen karilleajo oli mysteerio. Sää oli hyvä, ja läheiset karikot merimiehille tuttuja.

Harrastajasukeltajat tutkivat jälleen Götheborgin hylkyä vuonna 1985, ja henkiin heräsi ajatus aluksen jäljennöksen rakentamisesta. Laivaa suunniteltiin esikuvansa kopioksi meriarkeologisissa kaivauksissa löydettyjen hylkyjäännösten pohjalta noin kymmenen vuotta. Tämän jälkeen alkoi varsinainen rakennustyö, joka kesti kahdeksan vuotta.

Uudelleenrakennus toteutettiin käyttämällä puurunkoisen laivan perinteisiä rakennusmateriaaleja ja -menetelmiä niin pitkälle kuin mahdollista. Erona alkuperäiseen alukseen nykyisessä Götheborgissa ovat nykyaikaiset navigointi- ja viestintälaitteistot sekä 10 cm lisää kansien välistä tilaa. Tämä siksi, että 1700-luvun merimiehet olivat nykyisiä merenkulkijoita lyhyempiä.


FAKTAT
Kokonaispituus 58,5 m
Leveys 11 m
Syväys 5,25 m
Korkeus 47 m (vedenpinnan yläpuolelta)
Purjepinta-ala 1964m²
Uppoama 1250 tonnia
Miehistö 80 hlöä
Tykkien lukumäärä 10
Keskinopeus 5-6 solmua (maksiminopeus 11 solmua)

1 kommentti:

Samppa kirjoitti...

Komea on purtilo, tuollaisella olisi joskus mukava matkustaa.